Minden gazdálkodó szervezet életében fontos szerepet játszik a kötelezően elvégzendő leltár. A leltárfelvétel nem csak azért fontos, mert azt jogszabály írja elő, hanem ezzel valós képet kaphatunk a készletünkről, tárgyi eszközeinkről egyaránt. Kiszűrhetőek olyan hibák, amelyek a készleteket negatív irányba tolják el, mint például a lopás vagy a nem megfelelő készletkezelés.

Magyarországon csak a nagyobb cégek szervezik ki külső szolgáltatónak a leltárt, aminek legfőbb oka, hogy nem rendelkeznek megfelelő kapacitással a leltárfelvétel elvégzéséhez. Ebben az esetben maga a szolgáltató gondoskodik arról, hogy az átadott adatok a valóságnak megfelelnek, azok valamilyen közösen elfogadott szempontrendszer alapján ellenőrizve lettek.

A kisebb cégek általában anyagi okok miatt nem szervezik ki a leltárat, azt házon belül oldják meg. Mivel a saját dolgozói végzik el a leltárfelvételt, ezért nem feltétlenül garantálható annak objektivitása. Emellett az sem teljes mértékben biztosított, hogy az esetleges hibákat kiszűrjék.

Ebben az esetben érdemes megfontolni, hogy egy külső szolgáltatóra bízza a vállalkozó, illetve cég a leltár ellenőrzését, hitelesítését.

Milyen előnyökkel jár, ha külsős céget bízunk meg a leltár ellenőrzésére?

  • független
  • objektív
  • rejtett hibák felderítése
  • az eltérések kimutatása
  • leltári fegyelem megtartása
  • dokumentációs fegyelem megtartása

Egy külsős megbízott objektivitásának hozzáadott értéke megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor költsége a teljes leltár vonatkozásában elhanyagolható.

A megbízóval szorosan együttműködve lehetőség van egyedi ellenőrzési rendszer kialakítására, így a megrendelő saját igényeire szabhatjuk szolgáltatásunkat.

A leltárellenőrzés során egy szakcég bevonása további hozzáadott értéket is jelenthet a leltározási folyamatok és gyakorlat átvilágításával, a lenti kérdések megválaszolásával:

  • üzleti kockázatok csökkentése: jogszerű és szabályszerű-e a leltározás
  • eredményes leltár: számviteli törvénynek megfelelően, „valódiság elve” szerint készült
  • munkahatékonyság növelése: leltározásra fordított munkaidő csökkenthető-e, a folyamat optimalizálható-e

Ne féljünk igénybe venni a külsős leltárellenőrzés lehetőségét, mert számos előnye mellett ezáltal a pontos és hatékony munka is elismerésre kerül, ugyanakkor az esetleges hibák feltárása pedig ösztönzőleg tud hatni nem csak a cég vezetésére, hanem a munkavállalók részére egyaránt.